آغاز مسدودسازی کارت‌های بازرگانی فاقد اعتبار + جزئیات حقوق آذر ۱۴۰۴ بازنشستگان لشکری واریز شد آخرین مهلت ثبت نام فروش جدید ایران خودرو + زمان قرعه کشی لبنیات از این تاریخ ارزان می‌شود + جزئیات تغییر قیمت برخی اقلام لبنی فروش ایران خودرو آذر ۱۴۰۴ بدون بلوکه پول؛ آخرین مهلت ثبت نام ایران خودرو چه زمانی است؟ + زمان قرعه کشی اعلام جزئیات هزینه و عملکرد پروژه بارورسازی ابرها در کشور آخرین قیمت گوشت قرمز؛ امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی تمدید شد/ راهنمای کامل سامانه ثبت نام ثبت نام خودروهای وارداتی برای متقاضیان قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ + جدول قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ + جدول آخرین قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در اولین روز هفته اعلام شد اعتبار جدید کالابرگ الکترونیکی در اختیار دهک‌های درآمدی میانی آمارهای عجیب از صادرات میلیون ها دلار کالای اساسی بدون برگشت ارز موقتا ترمز واردات گوشی لوکس از مسیر مسافری کشیده شد بارش برف مدارس و دانشگاه‌های اصفهان را تعطیل کرد

کمبود نقدینگی تولید خودرو را کاهش داد

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس گفت: کمبود نقدینگی و عدم توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و تامین قطعات داخلی از جمله عوامل موثر در کاهش تولید خودروست .
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 13
کد خبر: ۲۴۹۶۴۴

به گزارش راهبرد معاصر، هادی عامری گفت: بررسی آمار تولید خودروسازان داخلی در سه ماه ابتدایی امسال نشان از افت تولید خودرو می دهد که این افت تولید، علت های متفاوتی دارد. از سال های دهه 70  تا 1390 آمار تولید خودرو همواره صعودی بوده به طوری که از عدد کمتر از 200 هزار دستگاه به یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 1390 رسید.

 

وی در ادامه افزود: در دهه 90 و شروع تحریم های اقتصادی ایران, همچنین نوساناتی که در بخش های مختلف صنعت خودروسازی داشته ایم, میزان تولید نیز دچار نوسان شد.

 

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس می گوید:  موضوعاتی در صنعت خودرو باعث بروز نوساناتی شد که بیشتر مربوط به بحث تامین نقدینگی مورد نیاز تولید, بحث مربوط به زیان دهی خودروسازان همچنین عدم توازن در طول زنجیره تامین بوده است. این موارد باعث شد که طی دهه گذشته و سال اخیر میزان تولید از  800هزار دستگاه تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه متغیر باشد.

 

عامری گفت: در گذشته به دلیل تحریم مشکل در تامین قطعات مورد نیاز وابسته به خارج وجود داشت که باعث عدم توازن در کل تامین خودروسازان و قطعه سازان شد. موارد دیگری نیز مانند قیمت گذاری های دستوری اتفاق افتاد که باعث  زیان ده شدن خودروسازان شد.

 

به گفته این کارشناس مرکز پژوهش های مجلس, در سه سال گذشته با رفع عدم توازن در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان تا حدی تولید منظم شده اما هنوز با اعدادی که برای رشد تولید در نظر گرفته شده فاصله داریم. با رفع موانع پیش رو می توان تولید را افزایش داد و به اعداد در نظر گرفته شده که سالی یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو است، رسید./ تسنیم

ارسال نظر
آخرین اخبار